Gunilla Herlitz och Martin Ahrend.
Gunilla Herlitz och Martin Ahrend.
Foto: Sören Andersson och Andreas Elgstrand.
Efter Bonniers omorganisation ingår Bink i affärsområdet News Sweden där Gunilla Herlitz är chef. Resumé kunde i måndags avslöja att en av hennes första åtgärder är att lägga ned bolaget i den nuvarande formen, enligt flera källor.

Under hela veckan har Resumé vid upprepade tillfällen sökt Gunilla Herlitz och Binks vd Martin Ahrend för att ta reda på mer om planerna för verksamhetens framtid. Men båda har avstått från att svara. Inte heller från Bonnier AB:s sida vill man kommentera saken:
– Det är Gunilla Herlitz som uttalar sig. De ingår i hennes affärsområde, sa informationsdirektören Bodil Ericsson Torp i måndags.

Enligt Resumés källor kommer nyheten om Binks nedlägganing att offentliggöras under de kommande dagarna. Men fram till dess har ledningen gjort sig otillgänglig.

Inte heller mediebyråerna, som köper annonsutrymme för sina kunders räkning, har fått någon som helst information.
– Informationen är obefintlig. Bink har inte sagt något. Jag har hört att saker är på gång. Men jag vet ungefär lika mycket som det som står i Resumé, säger Jimmy Rodhelind, head of digital på Mediacom.

Inte heller Sofia Olsson, digitalchef på Scream, har hört något från bolaget.
– Jag har bara fått den informationen som jag har läst hos er. Men jag har heller inte ringt och frågat. Först och främst skulle jag vilja ha det bekräftat, säger hon.

Johnny Lindqvist, digital director på MEC:
– Jag har inte fått någon information alls. Om det blir en omstrukturering så utgår jag ifrån att de kontaktar oss. Annars kommer de kunna missta stora affärer. Jag känner mig lugn att de fixar det själva, säger han till Resumé.

Mediacoms digitalchef Jimmy Rodhelin tycker att bristen på besked är märklig, men att det för närvarande spelar mindre roll i det dagliga samarbetet.
– Det är märkligt om det är faktan (att Bink läggs ned, reds. anm.). Å andra sidan drivs Bink utifrån respektive varumärke. Den senaste tiden har de blivit mer pragmatiska och stärkt upp sin säljkår på ett mycket bättre sätt för hela portföljen. Om det är ett resultat av att de ska avvecklas eller inte, vet jag inte, säger han.

Jimmy Rodhelind menar att en omstrukturering av verksamheten kan vara ett bra steg i rätt riktning.
– Vår kritik har varit att de har kommit för långt ifrån sina produkter. Om förändringen innebär att de kommer närmare dem är det i grunden positivt.

Även på MEC tycker de att någon typ av förändring är av godo.
– Man har anat att de har varit tvungna att göra något åt säljorganisationen, och att vissa delar har plockat hem säljet. Men vad som ska göras vet jag inte, säger Johnny Lindqvist.

Bink har sedan starten 2009 gått med närmare 500 miljoner kronor i förlust.