Wywallets marknadschef Adam Hasslert
Wywallets marknadschef Adam Hasslert
Wywallet är det system som de fyra stora mobiloperatörerna infört och som kräver att man registrerar sig och ställer in mobilen på rätt sätt för att kunna betala med sms.

För Röda Korset innebar det nya systemet att 92 procent av sms-gåvorna försvann jämfört med februari förra året.

– Det innebär en hel del pengar som försvinner för de vi hjälper, säger Karin Tengby, pressekreterare på Röda Korset. När vi samlade pengar till jordbävningsoffren i Haiti för två år sedan kom 8 miljoner kronor från sms-betalningar. Det var 40 procent av gåvorna från privatpersoner.

För Röda Korset har sms-gåvorna inneburit att de kunnat få en omedelbar reaktion på sina kampanjer. Avståndet mellan en annons eller en tv-spot och gåvan är noll. Givaren ser annonsen, knappar in numret och skänker pengarna.

Men nu kommer alltså en registrering emellan vilket gör att nästa alla spontana givare hoppar av.

– Andra organisationer vi pratat med har upplevt motsvarande, säger Karin Tengby. Vi hade hoppats få ett undandtag för vår bransch, men vi har inte lyckats få gehör för våra önskemål.

Wywallet å sin sida är inte oberörda av kritiken.

– Man ska ha klart för sig att det är en jättestor förändring som skett, säger Wywallets marknadschef Adam Hasslert. Vi har gjort en stor ansträngning för att kommunicera ut det här, men det har inte varit helt lätt.

Problemet för Wywallet har varit att det funnits ett motstånd från många håll mot systemet. Företag och organisationer som tillhandahållit sms-betalningar för sina kunder har tyckt att systemet varit krångligt och kunderna har visat en ovilja att registrera sig.

– Det verkar som om en del aktörer hoppats att förändringen inte skulle ske, säger Adam Hasslert.

Men nu ska Wywallet ta krafttag för att försöka vända tappet av sms-betalningar.

– Vi är en betaltjänst och betaltjänster bygger på att sammanföra kunder med handlare, säger Adam Hasslert. Kunderna måste förstå vilken betaltjänst som krävs och hur man går tillväga för att skaffa tjänsten för att genomföra köpet. Vi kommer nu att sätta oss med företagen för att se hur vi i vart och ett fall gemensamt ska kunna få tillbaka deras kunder.