Martin Ahrend
Martin Ahrend
Foto: Pressbild
Bink läggs ned efter en omorganisation av den digitala annonsförsäljningen i Bonnierkoncernen. Beskedet kom vid ett stormöte i dag med Gunilla Herlitz, affärsområdeschef för News Sweden, och Bink-chefen Martin Ahrend.

"I samband med att Bink flyttats över till affärsområdet för Bonniers dagstidningar, News Sweden, har styrelsen för Bink beslutat föreslå att den digitala annonsförsäljningen går tillbaka till respektive varumärke. Det innebär att alla tidningar i fortsättningen tar ett gemensamt ansvar för att utveckla den digitala annonsaffären i koncernen.
Framställan om förhandling med facket har gjorts och förhandlingar inleds nästa vecka. Omorganisationen är planerad att genomföras omgående och innebär att verksamheten flyttas till Dagens Nyheter (där också Sydsvenskans riksförsäljning ingår), Expressen, Dagens industri och TV4.", skriver Bonnier i ett pressmeddelande.

Nu väntar förhandlingar med facket. Planen är dock att genomföra omorganisationen "omgående" och beslutet kommer att klubbas igenom vid nästa styrelsemöte.

Strategin är att flytta tillbaka säljet till respektive varumärke, samtidigt kommer DN att ta hand om Sydsvenskans digitala rikssälj.