Gunilla Herlitz
Gunilla Herlitz
Foto: Sören Andersen
I slutet av februari kunde Resumé avslöja att Bonniers gemensamma digitala säljbolag Bink kommer att skrotas.

Efter Bonniers omorganisation har Bink varit en del av affärsområdet News Sweden där Gunilla Herlitz är chef. En av hennes första åtgärder blir att lägga ner bolaget i dess nuvarande form. Den digitala försäljningen kommer i fortsättningen att ligga under respektive varumärke.

– Det finns flera orsaker bakom omorganisationen. Det sker löpande en ökad integrering mellan papper och nät. Det gäller mot både läsare och annonsörer. När fokus till stor del ligger på att ta fram olika format. Den nya organisationen är bättre lämpad för de kortare beslutsvägarna, säger Gunillan Herlitz till Resumé.

Bink har inte motsvarat försäljningsmålen och har visat röda siffror sedan starten 2009. Enligt Resumés uppgifter har förlusterna före finansnetto varit 13 Mkr 2009, 164 Mkr 2010 och 231 Mkr 2011. Fjolåret blev ännu ett förlustår och enligt källor till Resumé har bolaget budgeterat för röda siffror under 2013. Bolaget har förlorat närmare 500 miljoner på tre år. Gunilla Herlitz dementerar skarpt att Bink skulle ha varit en så pass kostsam affär för Bonnier.

– Bink har dragit in intäkter. Att bolaget skulle ha gått med 500 miljoner i förlust är helt felaktigt. Den tekniska plattformen har skapat vissa kostnader, men knappast i den här storleksordningen. Era siffror stämmer inte, säger Gunilla Herlitz.

Har Bink varit ett misslyckande?
– Nej, Bink har gjort ett otroligt arbete. Med Bink hade Bonnier en tydlig ambition att samordna försäljningsorganisationerna för att stärka den digitala kompetensen på redaktionerna. Det arbetet har skapat en bra grund för varumärkenas fortsättningen i den nya formen. Det finns alltid svårigheter med att samordna försäljningen. Men utfår var jag har sett på DN har Bink stärkt utvecklingen. Dn.se har idag en marginal på 35 procent.

Hur många kommer att få lämna?

– Det handlar om några enstaka tjänster på administrationen. För de övriga handlar det om en övergång av verksamhet.

Varför kommer beslutet först nu?

– Nu när Bink ingår i affärsområdet News Sweden kändes det som en naturlig tidpunkt.