Carat, som jobbade med Saab fram till sin konkurs blir nu Saabs förra ägare – GMs nya globala mediebyrå.

Dock arbetade Carat i Sverige sedan tidigare med Opel Sverige.
För Chevrolet som också ingår i GM blir det dock ett konkret byte i och med det globala valet.
Vizeum tappar uppdraget för bilmärket.

GM.s vice president och globala marknadschef, Joel Ewanick:
– Vi ville ha en byråpartner med djup kunskap och erfarenhet av att utnyttja globala marknadsmöjligheter.
– Carat har ett innovativt synsätt när det gäller att generera betydande marknadsvärde och deras modell har skräddarsytts för att passa våra globala och regionala varumärken. De har en unik ställning som kan hjälpa oss att finna starka samarbetspartner när det gäller media och genomföra viktiga globala synergier, säger han i en presskommentar kring valet av Carat.

Byrån kommer med omedelbar verkan att ta över ansvaret för GM:s medieaktiviteter i de flesta globala regioner med undantag för Kina, Indien och Brasilien där dessa aktiviteter kommer att skötas att byråer specifika för dessa länder.