Resume.se har tidigare skrivit om ryktena att Carat hade tappat Svenska spel som kund och att det kunde ha varit en faktor till att förra vd:n Amanda Koutra fick lämna sin tjänst.

Nu bekräftas det, enligt ett tilldelningsbeslut, att Carat har förlorat Svenska spel till konkurrenten Omnicom. Svenska spel var en av Carats största kunder som investerade närmare 300 miljoner kronor brutto i medier förra året, enligt Sifo Reklammätningar.

Göran af Klercker, nybliven vd för Carat, är fåordig om tilldelningsbeslutet när Resume.se når honom.

- Tilldelningsbeslutet är offentligt ja och vi kommer att titta på anledningarna till varför vårt anbud har lagts åt sidan och ha en konversation med Svenska spel om det, säger han.

Så ni kommer alltså att ifrågasätta Svenska spels beslut?
- Det har vi inte bestämt än. Vi måste se över det hela.

Vad skulle det betyda om ni förlorade Svenska spel som kund?
- Det vill jag inte jag kommentera.

Omnicom vann upphandlingen i konkurrens med Carat Sverige, PMI Initiative Universal Media, Mediacommunications Sverige och Starcom Sweden enligt tilldelningsbeslutet.