Johan Rosenblom, marknadschef på Mediamarkt, med muppen Mark som syns i reklamen, gjord av DDB..
Johan Rosenblom, marknadschef på Mediamarkt, med muppen Mark som syns i reklamen, gjord av DDB..
Foto: Andreas Elgstrand.
Mediamarkt har anlitat Mediacom sedan starten i Sverige 2006. Men nu ser hemelektronik-kedjan över sitt mediebyråsamarbete, enligt källor till Resumé.

Mediamarkts marknadschef Johan Rosenblom är fåordig när Resumé når honom.

– Jag kan varken bekräfta eller dementera den uppgiften, säger han.

Resumé har sökt Mediacoms vd Linus Hjoberg för en kommentar.

Expansiva Mediamarkt är den hemelektronikjättarna som investerar mest i medieutrymme, 448 miljoner kronor under det senaste året. Därefter följer marknadsledande Elgiganten som lagt 377 miljoner kronor på medieinvesteringar under det senaste året. Siba har valt en försiktigare strategi och har investerat 186 miljoner kronor de senate året.

Mediamarkt spenderade 20,7 miljoner kronor i medieinvesteringar under augusti, enligt Sifo Reklammätningar. Men den månaden var konkurrenten Elgiganten värre och hostade upp dubbelt så mycket – 41,4 miljoner kronor.

I fjol var Mediamarkt Sveriges 13:e största annonsör med 354 miljoner kronor.

På reklambyråsidan rullar samarbetet med DDB på som vanligt för Mediamarkt.