Mediamarkt har anlitat Mediacom sedan starten i Sverige 2006. Men förra veckan kunde Resumé avslöja att hemelektronikkedjan ville se över sitt mediebyråsamarbete.



Pitchen är nu avklarad och Mediamarkt väljer OMD som ny mediebyrå.

– Vi utvärderade flera mediebyråer grundligt och valde OMD då de visade på bäst förståelse för våra utmaningar på en strategisk nivå samt hela vägen ner i detaljplaner. Förmågan att kunna se kortsiktigt och långsiktigt parallellt är ett måste i vår bransch och där var OMD bäst, säger Johan Rosenblom, marknadschef Media Markt, i en kommentar.

Expansiva Mediamarkt är den hemelektronikjättarna som investerar mest i medieutrymme, 448 miljoner kronor under det senaste året. Därefter följer marknadsledande Elgiganten som lagt 377 miljoner kronor på medieinvesteringar under det senaste året. Siba har valt en försiktigare strategi och har investerat 186 miljoner kronor de senate året.

Mediamarkt spenderade 20,7 miljoner kronor i medieinvesteringar under augusti, enligt Sifo Reklammätningar. Men den månaden var konkurrenten Elgiganten värre och hostade upp dubbelt så mycket – 41,4 miljoner kronor.

I fjol var Mediamarkt Sveriges 13:e största annonsör med 354 miljoner kronor.

På reklambyråsidan rullar samarbetet med DDB på som vanligt för Mediamarkt.