Det här kan bli årets kraschlandning i pr och ett skolexempel på hur företag inte ska behandla bloggare. Det lär dröja länge innan flygbolaget Ryanair får tillbaka förtroendet bland bloggare.

Jason Roe är webbutvecklare på Irland och driver en blogg där han skriver om tekniska frågor.

I ett inlägg i förra veckan noterade han en bugg på irländska flygbolaget Ryanairs bokningssajt. Genom olika åtgärder kunde han beställa flygbiljett och få en nolla i prisrutan.

Bland kommentarerna i inlägget kom det positiva tillrop men även tekniska synpunkter. Men relativt snart kom ett inlägg från synonymen Ryanair Staff #1 ”jason! you’re an idiot and a liar!!” och sedan en lång utläggning om hur bloggaren missförstått allt. Jason svarade artigt men vidhöll upptäckten av en bugg. Då ryckte synonymen Ryanair Staff #2 in och förklarade att han/hon kunde göra vad hon ville med Jasons blogg och att han inte fattar något om buggar.

Vid det laget började blogginläggets kommentarer att mer handla om Ryanairs anställda än buggen. ”Many thanks to the Ryanair staffers for giving this post legs. Senior management will be delighted.” stod det i en kommentar.

Men de anställda på Ryanairs brydde sig inte utan fortsatte, om än i mer civiliserat ordalag, att påpeka Jasons bristande kompetens.

Jasons oskyldiga blogginlägg spred sig bland bloggare (se här och här också)  och alla handlade om de ohyfsade anställda på Ryanair. Allt såg ut att bli en pr-katastrof för Ryanair. Men Jason Roe var storsint nog med att påpeka att kommentarerna kunde komma från personer som falskeligen utgett sig för att jobba på Ryanair.

Men det ha de Jason inte mycket för. I går uttalade sig Ryanairs kommunikationschef Stephen McNamara om bloggincidenten.

”Ryanair kan bekräfta att Ryanairanställda har engagerat sig i en bloggdiskussion. Det är Ryanairs policy att inte slösa tid och energi på att diskutera med idiotiska bloggare och Ryanair kan bekräfta att det inte kommer hända igen. Galna bloggare kan behålla blogosfären för sig själva när vårt folk är upptagna med pressa priserna på flygresor.”

Mycket elegant. Stephen McNamara kallade för övrigt svenska riksdagsledamoten Birgitta Ohlsson för Boring Birgitta när hon kritiserade flygbolaget för sexistska annonser.