Kampanjen summeras som Barnsäkerhetens år 2009.

– Uppslutningen är fantastisk. Nu klockan 10 ska 48 711 barn gå en baklängesmarsch på 50 meter, säger Maria Norberg vd på Jerlov.

Kampanjen har drivits helt utan köpt reklamplats. Istället är det sociala medier, en kampanjsajt och pr som fått göra jobbet.
– TV4 sänder från marschen på Djurgården just nu, konstaterar Maria Norberg.

Bakgrunden till kampanjen är en undersökning som visade att 25 procent av föräldrarna placerar sina barn i framåtbända bilstolar.
– Vi såg att det var det största problemet. Det är ett bra tema att jobba med. Vi har också tipsat förskolorna om sånger som går att sjunga baklänges.

I kampanjen har Jerlov skapat en Facebook-grupp, som nu har runt 900 medlemmar. Dessutom har Volvia varit aktiv och kommenterat och deltagit i diskussioner i frågan på bloggar och i diskussionsforum.

Över 1000 förskolor har anmält sig på kampanjsajten,
– Efter dagens marsch kommer de att få möjlighet att få mer informationsmaterial och kunna ordna egna informationsträffar.

Kampanjsajten hittar du här