Paul Ronge, pr-konsult och numera även författare.

– Boken är ett slag för den professionella journalistiken. Just nu pågår en debatt om journalister och tidningar verkligen behövs och jag älskar verkligen journalistik.

Vad handlar boken om?
– Den handlar om hur journalistiken fungerar och ger konkreta tips på hur den ska bemötas. Det är lite som Super Mario Bros. Det gäller att behärska en bana. När det är lugnt går den långsamt och när det är en kris går den snabbare, men det är samma bana.

Det är en summering av det du gjort som journalist och pr-konsult. Hur många sidor blev det?
– 224 med slutordet. Det är den första boken om medieretorik. Med det menar jag att hur man med små medel ska synas. De handlar mer om spela som Huphrey Bogart än Jarl Kulle.

Hur lång tid har det tagit att skriva den?
– När jag bestämt mig skrev jag på 3-4 veckor. Sedan har det tagit 6-7 månader att göra den till en bok. Som journalist är man en sprinter, men det här handlar om ett maratonlopp och då måste man ha lite andningspauser.

Jag såg att du berättade om boken på Twitter. Har du själv lagt upp pr-strategin för lanseringen?
– En bra frisör klipper inte sig själv. Jag är mycket glad att jobba med Optimal förlag och den skickliga förläggaren Christian Reimers. De har också en pr-konsult, Anna Dalin, som sköter pr och marknadsföring.

Bokens titel är “När Janne Josefsson ringer”. Vad ska man göra då?
– Man ska ta det på största allvar. Utgå från att han har på fötterna för det ligger mycket research bakom det samtalet. Gå inte i försvarsställning och det är självklart lättare sagt än gjort.
– Sedan gäller det att öppet rannsaka sig själv och medarbetarna för att se vad som har hänt. Men utgå från att bössan är laddad.

Hur mycket pengar har du tjänat på företag och organisationer som jagats av Janne Josefsson?
– Låt mig säga så här. Att jobba mot Janne Josefsson är det bästa som finns som pr-konsult. Det är som att slåss om första sidan och 6-7 när jag jobbade på Expressen.

Och vad ska man som journalist göra när Paul Ronge ringer?
– Jag ringer inte. En bra pr-konsult ska kunna berätta vilka nyheter som håller och inte håller. Jag tycker inte att det är bra att nyhetsorganisationerna bantas ner. Kvaliteten minskar när pr-material fyller spalterna. Kortsiktigt är det bra för pr-byråerna men på lång sikt är det inte bra för någon.

Har du förresten kollat av titeln med Janne Josefsson?
– Nej.

Så då kanske han ringer snart?
– Ja. Ha ha. Han kanske kräver royalties. Jag har sett Janne Josefsson skitförbannad och han har temperament. Samtidigt är han en otroligt varm och rolig människa.