BP befinner sig i en oljedrypande oljekatastrof. Inga pudlar, kampanjer eller alla pr-trick i världen kan komma runt att oljebolaget har förstört oersättliga värden.

Men sociala medier är trots allt en möjlighet att nå ut med sin version av historien. Men när det gäller Facebook och Twitter har BP misslyckats kapitalt.

BP America har ett Twitterkonto som följs av 4500 personer. Kontot uppdateras någorlunda ofta men det händer inte mycket och interaktionen är inte på den nivå man kan förvänta i världens nu mest uppmärksammade oljebolag.

Det är mer liv och rörelse och framför allt humor på BP Global PR. En anonym avsändare påstår att man vill sprida BPs mission i Twitterverse. Som att det är förbjudet att ta bort olja från ständerna eftersom det är BPs egendom. Eller att man ska sponsra bluesfestivalen i New Orleans med en specialhyllning till Muddy Waters. Antalet som följer BP Global PR ökar snabbt och i går låg antalet followers på 12500.

Men, påpekar BNet, när du skrattat färdigt finns det anledning att fundera hur ditt eget företag skulle klarar sig på Twitter om det hamnade i en motsvarande BP-katastrof.