En sekvens i dokumentären "Säljsekten". Foto: SVT.

I början av veckan hotade The Phone House vd Daniel Lindholm med en anmälan till Granskningsnämnden för dokumentären ”Säljsekten” i SVT.  

– Det kan bli aktuellt. Det är till och med ganska troligt, sa han till Resume.se.

Han var mycket kritisk mot det han upplevde som et väldigt hårdvinklat program som visar på undantag i organisationen. Han menade att exemplen i dokumentären var ensklida och olyckliga fall i ett annars väl fungerade företag. 

– Jag är oerhört kritisk till hur programmet framställer eventförsäljningen och The Phone House som helhet. Det är en oerhört vinklad bild, sa Daniel Lindholm. 

Men efter en kritikstorm på nätet har företaget nu svängt om 180 grader och erkänner stora brister i organisationen. I ett pressmeddelande som skickades ut i går kväll listar The Phone House ett antal åtgärder som ska vidtas:  

#Vi kommer att ta extern hjälp med ledarskapsutbildning för alla medarbetare med personalansvar, för att ge bättre stöd åt unga chefer

#En översyn av belöningssystemen för våra säljare och chefer för att sätta ett tydligare fokus på nöjda kunder och nöjda medarbetare

#Förbättra interkommunikationen och skapa ett klimat som bättre inbjuder till en öppen dialog. Till exempel medarbetarråd

#Regelbundna interna seminarier där vi diskuterar The Phone House grundläggande värderingar och vad de innebär för vårt dagliga arbete

#Förstärka dialogen med de fackförbund våra anställda tillhör, för att snabbare identifiera brister

Pr-konsulten Paul Ronge har i ett blogginlägg gett företaget svidande kritik för sin krishantering efter programmet. Han menar att The Phone House genom sitt agerande har försökt släcka elden med bensin.

”VD:n Daniel Lindholm har förlängt pinan och sett till att krisen för företaget fortsätter, kanske har han genom sina misstag också dribblat bort sina chanser att få behålla jobbet.

Det är att krishantera genom att kasta hinkar med bensin istället för vatten på brasan” skriver Paul Ronge.