Anna Petre är I Almedalen utan ett enda öre från Saab när den nya el-bilen ska lanseras. Platsen betalas av partners i projektet och bilarna körs av frivilliga entusiaster. Trots alla svårigheter har Anna Petre aldrig tvivlat på att Saab kommer att klara krisen. Foto: Andreas Elgstrand.

Saab har inte råd med kriskonsulter och pr-proffs och då hamnar alla frågor på Anna Petres bord.
– Jag är ensam på samhällskontakt. Nej, jag har inte räknat efter hur mycket jag jobbat senaste året.

Nu är hon i Almedalen på kajen bortom Sigyn och visar Saabs nya elbil, en 9-3 Kombi som klarar 20 mil. Trots att Saab inte lägger ett öre på Almedalen i år:
– Det skulle sticka i ögonen. Platsen här betalas av våra partners i elbilsprojektet och bilarna körs av frivilliga entusiaster som ringt och frågat om de får hjälpa oss.

I dag medverkar hon vid Bil Swedens seminarium om fordonsindustrins framtid, där hon ser att Saab har en given plats:
– För ett år sedan hade vi inte så mycket att komma med, men nu är vi verkligen värda att satsa på. Vi har tagit hem tillverkningen av cabben, har en uppdaterad 9-3 som klarar miljöbilsgränsen, ska ha ner nya 9-5 under den gränsen snart, har 9-4X och elbilen som går ut till 70 testkunder i augusti.

Ändå ser det mörkare ut för Saab än någonsin:
– Vi visste att vi skulle få ett dipp i finanserna i april. Planen var att lösa det genom att låta Vladimir Antonov köpa fastigheten. Regeringen sade ja, men Europeiska investeringsbanken nej. Och i början av april slog det stopp. Men nu klarar vi det kortsiktiga.

Anna Petre har träffat politiker från alla partier, men aldrig moderaternas ledarskikt:
– Nej, jag har aldrig mött Fredrik Reinfeldt eller Anders Borg. Deras hållning är att näringsdepartementet har ansvaret. Men jag har skrivit och bett att få träffa Borg.

Medierna har varit tuffa mot Saab, men Anna Petre vägrar dra alla över en kam:
– Det är olika, vissa journalister har spekulerat och varit dåliga på att kolla, de flesta försöker vara objektiva och bäst insatta är lokaltidningen TTELA.

Just nu har Saab inte råd att göra reklam och har lagt pitchen efter ny byrå på is:
– Kanske tinar vi upp den till hösten, när vi klarat av den här krisen.
För Anna Petre är inte frågan om Saab klarar krisen, utan när.