Bob Hund har gjort sig kända för att ha riktigt snygga skivomslag. 1999 vann man till och med Guldägg för omslaget till plattan "Jag rear ut min själ! Allt ska bort!!", signerad ad:n Martin Kann, som därutöver vunnit ett flertal andra utmärkelser i guldägget och internationellt.

Till årets skiva som släpps i februari består omslaget av femton små sponsorskyltar, med företagslogotyper och i några fall webbadresser.

Men samtliga femton annonser är påhittade, något som Thomas Jansson, keyboardist i det lilla Göteborgsbandet Swedish for beginners upptäckte och drog nytta av, rapporterar P4 Sjuhärad.
– Jag såg ytterligare ett roligt skivomslag, i raden av roliga Bob hund-omslag, och funderade på om företagen som fanns med hade köpt reklamplats av bandet. Men det visade sig att företagen inte existerade, och adresserna ledde ingenstans, säger han till P4.

Därför köpte han upp domänerna som länkarna pekade mot, och gjorde så att alla som klickade leddes in till en Swedish for Beginners-låt på Spotify.

– Eftersom domäner är extremt billiga att köpa, några tior bara, så köpte jag dem och länkade till lite skön musik, en marknadsföringskupp för oss själva.

Men kuppen upptäcktes snart av besökarna på Bob Hunds hemsida och igår eftermiddag hade de länkade annonserna på Bob Hunds hemsida bytts ut.

Martin Kann, som gör Bob hunds skivomslag, säger dock till P4 att han inte ha hört talas om Göteborgsbandets pr- kupp.