Foto: Andreas Elgstrand.
DN Kultur skriver idag om Akademibokhandelns pris ”Debutantpriset” som gick till Norstedtsförfattaren Eija Hetekivi Olsson för romanen Ingenbarnsland, dock så var allt en pr-kampanj avslöjar Svenk Bokhandel – priset finns inte.

Priset kokades ihop av en chef på Akademibokhandeln och chefen för Norstedts förlagsgrupp. Båda företagen ägs av mediekoncernen KF Media. Enligt Svensk Bokhandel skickades ett kamouflerat pressmeddelande med en påhittad jurymotivering ut för att få mediernas uppmärksamhet och för att få debutanten i fokus.

Bo Holmberg, affärsområdeschef på Akademibokhandeln säger till Svensk Bokhandel:

– Jag vill testa om idén bär. I stället för att vänta i flera månader så gör vi det ordentligt nästa år i stället. Då går vi ut och bjuder in alla förlag så att de får nominera en författare till priset.

För att ett pris ska få förtroende måste det vara fritt från korruption och med oberoende jurymedlemmar, förlaget kan inte gynna sina egna författare. Priset ska inte vara som i Akademibokhandelns fall; en marknadsföringskampanj med förlagets egna författare som vinnare.

Svensk Bokhandel påstår att Bo Holmberg kontaktade Norstedts förlagsgruppschef Peter Wilcke för att få ett förslag på vinnare och de enades om Eija Hetekivi Olsson. Dock så hävdar Wilcke att han hade någonting med valet av vinnare att göra.