Lili Assefa.
Lili Assefa.
Foto: Pressbild.
Det tidigare glödheta Whyred har de senaste åren tyngts av miljonförluster. I slutet av förra året stämdes dessutom klädmärket av sin pr-byrå Patriksson Communication på 2,2 miljoner för obetalda tjänster som levererats.

Parterna gjorde upp i godo, men Whyred bröt med Patriksson Communication och tar nu i stället in Lili Assefa som tar över Whyreds pr-konto och köper 25 procent av modeföretaget.

- Det handlar om mer än en miljon men mindre än tre miljoner, säger hon själv.

Pr-bossen Lena Patriksson Keller, som grundade Whyred, var delägare och satt i styrelsen fram till i höstas. Nu bidrar alltså Assefa med nytt pr-blod.

Nyligen sålde Whyreds huvudfinansiärer, riskkapitalbolaget Ekstranda och finansmannen Sven-Olof Johansson, sina delar i Whyred. Ny huvudägare är Brandsmart, skriver DI.

Lili Assefa är förtjust och tror på vd:n Claes Ströbys plan för företaget. Hon har alltid älskat kläderna och hyllar chefsdesignern Roland Hjort.

- Jag har fått blodad tand som affärskvinna efter att jag och Laila Bagge startade smyckesföretaget Rock by Sweden för ett par år sedan, säger hon till DI.

I fjol gjorde hennes bolag Assefa Kommunikation en vinst på 1,8 miljoner kronor. Omsättningen var 3,3 miljoner kronor. Hon har två anställda.