Vd:n Axel Lagerbielke.
Vd:n Axel Lagerbielke.
Foto: Pressbild.
Spotlight är en pr-byrå som är specialiserad på säljdrivande PR. Enkelt förklarat tar man betalt när kunden har fått utlovat resultat. Affärsmodellen verkar vara framgångsrik än så länge.

Byrån har ökat nettoomsättningen stadigt från 2007 och framåt.

Räkenskaperna för 2011 visar att nettoomsättningen har gått från 19,4 miljoner kronor till 26,2 miljoner kronor.

Finansnettot, det vill säga resultat efter finansiella poster, har haft en liknande positiv utveckling.

Byrån går från ett finansnetto på 3,3 miljoner kronor år 2010 till nära 5,4 miljoner kronor år 2011.

Spotlight PR startades av Johan Wetterqvist och Axel Lagerbielke i augusti 2005. Spotlight gör en utdelning på 3,6 miljoner kronor till aktieägarna för 2011.

Byrån har haft 23 personer anställda i genomsnitt under det gångna året, vilket var 6 personer fler än året innan.

Löner och andra ersättningar till styrelse och vd var i princip oförändrat – cirka 1,3 miljoner kronor, medan löner och ersättningar till övriga anställda gick från 5,9 miljoner kronor år 2010 till nära 8,1 miljoner kronor år 2011.

Spotlight redovisar en mycket god soliditet – 66 procent.

Byrån har även ett gemensamägt bolag med Sense Rekrytering – Sense Frilans, vilket är en nischad frilansförmedling inom kommunikationsområdet.

Spotlight äger även 25 procent av The Study, vilket är en byrå som är specialiserad på B2B-kommunikation.

Spotlight arbetar med kunder Arlanda Express, Forex Bank, If, Specsavers och Tele2.

Det nya året verkar också gå åt rätt håll för Spotlight – byrån har precis vunnit onlinerekryteringsbolaget Stepstone som kund.