Mats Eriksson.
Mats Eriksson.
Foto: Andreas Elgstrand.
Cateringföretagaren Mats Eriksson och SHR (numera Visita) blev Årets lobbyist 2011 för sin kampanj för sänkt restaurangmoms. Mats Eriksson hade genom sina "Momspromenader" uppmärksammat makthavarna på villkoren för restaurangföretagare. Och från den 1 januari i år sänktes restaurangmomsen. Men Mats Eriksson är inte nöjd:

– Det har blivit en ganska negativ bild efter momssänkningen. Priserna har bara gått ned tre procent, heter det. Då tar man inte i beaktande att prisökningarna ligger på 3,1 procent. Allt för lite har det uppmärksammat vad momssänkningen betyder för den lilla företagaren, säger Mats Eriksson.

För nyanställningarna har samtidigt ökat med över åtta procent. Och småföretag som haft inga eller små marginaler har fått en möjlighet att överleva, menar Mats Eriksson.

Så på torsdag morgon sätter han sig i sin lilla Nissan och tänker fara landet runt och hämta in berättelserna om vad som hänt efter momssänkningen.

– På torsdag tar jag sikte på Göteborg. Sen vidare till Malmö och vidare till Gotland under Almedalsveckan. Efter det blir det Kiruna och sedan tillbaka via inlandet.

34 dagar räknar han med att vara ute på de svenska vägarna, med många stopp på caféer och restauranger.

– Ja, jag räknar med att samla ihop många bra berättelser för att sedan hjälpa Stefan Löfven att inse värdet av momssänkningen.
Ambitionen är att lyfta fram 3-4 vardagsberättelser varje dag som publiceras på hans egen Momsbloggen samt på Facebook.

S-ledaren Stefan Löfven har sagt att han hellre ser att pengarna går till järnväg än ett järn på krogen. Är du rädd för ett regeringsskifte?
– Ja, det skulle slå hårt mot branschen. Dessutom har ju inte momsen på järnet på krogen sänkts, utan på mat.

– Men jag möter så många företagare som kan vittna om effekterna. Jag siktar på att få ihop minst 1 500 berättelser till valet 2014, säger Mats Eriksson.

Årets lobbyist är Resumés utmärkelse. Årets lobbyist 2012 kommer att koras i höst. Mer information om detta kommer senare.