– På MP:s dag är det en grön mjölkförpackning, på moderaternas en blå och på sossarnas en röd. Samma med yoghurten. M är skogsbär och S är jordgubbar, säger Robbin Grönstedt vd på Progress PR till Resume.se.

För Arla är kampanjen ett sätt att sticka ut i bruset. "Ett annat grepp" uttrycker man det som. Tidigare har Almedalsnärvaron varit med tradtionell, med fokus på seminarier.

– Alla behöver frukost och vi tycker att ska man göra något här skall man göra något som fyller ett behov. Vi har själva bott i hus och vet hur struligt det kan vara att skaffa fram allt som behövs. Så då fick vi den här idén tillsammans med Progress, säger Inger Myresten som är kommunikationschef på Arla Foods.

Lådorna innehåller Arla-produkter som mjölk, ost, yoghurt samt juice och även bröd från ett lokalt bageri plus en tidning. Vemsomhelst har inte blivit tillfrågad, men Inger Myresten menar på att utskicket ändå sker med fokus på att ha en generell varumärksnärvaro snarare än att lobba mot vissa utvalda personer:

– Vi har en bred målgrupp av både politiker, journalister och organisationer. Det är ingen riktad kampanj. Sen är Almedalen viktigt framförallt som en möjlighet att nätverka och knyta nya kontakter.

Frukostkampanjen kostar runt 75 000 kronor, vilket är något mer än vad Arla spenderade i Almedalen under förra året.

– Vi jobbar enkelt, vi packar lådorna på vårt mejeri här i Visby och har anställt skolungdomar på Gotland som hjälper oss. Vi har ingen tradition av dyra Almedalen-aktiviteter, säger Inger Myresten.