Janna Sundevall, VD
Janna Sundevall, VD
Foto: Geelmuyden.Kiese

Enligt Geelmuyden.Kieses färska bokslut för 2011 ökar pr-byrån omsättningen, från 16,5 till 18,7 miljoner kronor. Rörelseresultat minskar något och landar på 751 000 kronor, från 824 000 kronor under 2010.  Byrån växer också med tre personer och består idag av tolv stycken medarbetare i Sverige som nyligen flyttat in i större lokaler.

-  Den ökade omsättningen under förra året beror främst på att byrån fick in flera nya kunder, däribland it-leverantören InterSystems, däcktillverkaren Michelin och den internationella träningskedjan för kvinnor, Curves,  säger Janna Sundevall som är VD för Geelmuyden. Kiese i Sverige sedan februari 2012. Hon var tidigare enhetschef på konkurrenten Westander.

Målsättningen för 2012 är att växa och Janna Sundevall hoppas rekrytera minst fem nya medarbetare i samband med en rekryteringskampanj som drar igång efter sommaren:

- Vi letar framförallt efter lite mer seniora personer, gärna med byråerfarenhet.

Ni är helägda av norska Geelmuyden.Kiese - hur har det påverkat resultatet och ert erbjudande under 2011?

- Geelmuyden.Kiese är en skandinavisk fullservicebyrå med drygt 90 anställda och det är en väldig styrka att kunna erbjuda pr-hjälp i tre länder. Vi ingår också i Ketchum-nätverket vilket stärker vårt erbjudande ytterligare eftersom Ketchum finns över hela världen.

Men trots det goda resultatet, nyrekryteringarna och den starka huvudägaren vill byrån inte ge någon glädjeprognos för 2012. Enligt  årsredovisningen är målsättningen för i år att byrån ska drivas "med en omsättning i nivå med 2011". 

- Med tanke på den svaga konjunkturen kan det bli svårt att öka omsättningen under 2012 ytterligare. Men vi ser de nya lokalerna som en långsiktig investering i tillväxt och räknar med att bli väsentligt starkare på den svenska marknaden. Målet är att skapa en lika framgångsrik verksamhet för Geelmuyden.Kiese i Sverige som vi har i Norge, säger Janna Sundevall.