Belönad kortsiktig app
Belönad kortsiktig app
PR-byrån Prime har tillsammans med kunden Alecta vunnit guld i den internationella pr-tävlingen IPRA för kampanjen "Det är mänskligt att vara kortsiktig"

 

Kampanjen skall bidra till att få fler personer att pensionsspara genom Alecta.

– Vi har mer och mer insett att vår kommunikativa styrka är att vi inte är som alla andra företag, utan ett ömsesidigt bolag. Vi finns inte till för att generera vinster åt någon speciell aktör, utan vårt uppdrag är att alltid försvara löntagarnas och företagens intressen av bästa möjliga pension till så låg kostnad som möjligt. Den här kampanjen var ett första steg att kommunicera i den riktningen, berättar Alectas presschef Johan Anderson i ett pressmeddelande.

Kampanjen bestod bland annat av ett antal viral-filmer, en hemsida med en faktabank om kortsiktighet samt en smartphone-applikation.

Guldmedaljen innebär att Prime för olika uppdragsgivare har vunnit guld i den internationella tävlingen fem år i rad.

– Det känns riktigt bra att vinna i en branschkategori som står så mycket i centrum i samhällsdiskussionen idag, nämligen finansbranschen. Alectas kampanj var väl utförd på flera sätt men viktigast är att Alecta bestämde sig för att ställa sig på allmänhetens sida och uppmärksamma att finanssektorn i vissa fall överutnyttjar mänsklig kortsiktighet, säger Carl-Fredrik Jaensson, partner i Prime.

IPRA, International Public Relations Association, är ett globalt nätverk för yrkesverksamma i pr-branschen. IPRA anordnar årligen pr-branschens internationella tävling Golden World Awards for Excellence. Organisationen har funnits i över 50 år.