Michel Tornéus går in i OS med ett härligt självförtroende efter sitt färska svensk rekord i bagaget – 8, 22. Om allt klaffar har han chans till medalj.

Resumé når honom på ett hotellrum i franska Annecy där han laddar upp inför avresan till London.

Hans tillvaro inför och under OS går att följa i Nordeas "OS-bloggen".

Tornéus är en av tre friidrottsambassadörer som bloggar för Nordea. De andra två är mångamparen Jessica Samuelsson och löparen Johan Wissman, som dock inte deltar i London men är med som expert. Dessutom blir det gästinlägg i bloggen av deras träningskompisar, bland annat stjärnskottet Moa Hjelmer.

– Jag gör uppdateringar och berättar vad jag gör och hur det känns och ska skildra livet i OS-byn – hur det är att vara en av de aktiva, säger Michel Tornéus.

– Jag gör korta och förhoppningsvis givande inlägg, det gäller att ha en balans och behålla fokuset på det sportsliga.

Michel Tornéus är mycket tacksam över Nordeas stöd som inte bara handlar om pengasummor, förklarar han.

I höst ska han få gå en internutbildning i banken där han erbjuds en framtida anställning. Inspirerande och en stor trygghet, menar Tornéus.

– Att kunna få in en fot på arbetsmarknaden genom Nordea är fantastiskt. Det gör att jag växer som människa. Min karriär kan vara slut om ett år eller fem år och då är det skönt att veta att man har något att falla tillbaka på, säger han.

Nordea är titelsponsor till Sveriges Olympiska Kommitté, SOK, sedan 1987. Totalt under årens lopp har banken skjutit till 110 miljoner kronor.

– Vi sponsrar genom vår Olympiafond där andelsspararna avstår en procent av avkastningen, säger Tomas Björklund, sponsrings- och eventchef på Nordea.

Nordea valde att satsa på OS-bloggen i stället för att annonsera traditionellt i samband med OS.

– Vi ville göra det mer levande, utnyttja sociala medier och använda våra ambassadörer och deras träningskompisar, säger Tomas Björklund.

Nordea åker till London med sina största private banking-kunder och har biljetter till samtliga tävlingar.