Hill+Knowlton Strategies bokslut för 2011 är ingen rolig läsning för WPP-bossen sir Martin Sorrell. Pr-byrån gör sitt tredje förlustår på raken. Rörelseresultatet landar på -5 (-9,6) miljoner kronor. Likaså minskar nettoomsättningen från 26 miljoner kronor 2010 till 19 miljoner kronor i fjol.

Byrån har lyckats kapa sina kostnader med 11 miljoner kronor, men det räcker alltså inte till för att visa upp svarta siffror. Därför har de tvingats erhålla om ett aktieägartillskott på 5,2 miljoner kronor från WPP.

De senaste åren har varit tuffa för Hill+Knowlton i Sverige. De har brottats med vikande intäkter och stor personalomsättning. Det senaste exemplet är den nya matbyrån Oak River som den förra tf. vd:n Ulrika Ekström startade i våras, och som konsulten Petra Whitehead lämnade för. I somras bytte så även storkunden Lantmännen pr-byrå från Hill+Knowlton till Springtime.

De två andra WPP-ägda pr-byråerna i Sverige går också de knackigt. Burson Marsteller gjorde under 2011 en förlust på -1 miljon kronor, och nettoomsättningen sjönk från 24 till 19 miljoner. Cohn & Wolfe lyckades visserligen vända förlustsiffrorna till en vinst för Stockholmskontoret, men gruppen som helhet går back på grund av stora problem i Göteborg.