Christina Lugnet, generaldirektör för Tillväxtverket.
Christina Lugnet, generaldirektör för Tillväxtverket.
Foto: Håkan Flank.
DN:s avslöjande i måndags om Tillväxtverkets festande på skattepengar kom med mycket dålig tajming för myndigheten.

Tillväxtverket saknar nämligen för närvarande byråer som kan hjälpa till med krishanteringen.

– Vi har inga upphandlade byråer. Just nu är vi avtalslösa och befinner oss mitt i en ny upphandling. Då är det inte så enkelt att anlita en byrå. Om man vill göra rätt. säger Cecilia Werner Kastensson, kommunikationschef på Tillväxtverket, som ett svar på pr-konsulten Patrik Westanders analys på Resume.se i går.

Upphandlingen av kommunikationsbyråtjänster innefattar bland annat praktisk medieträning, även om det enligt Cecilia Werner Kastensson är en mycket liten del, runt 50 000 kronor årligen.

Hur långt gången är upphandlingen?
– Den är i princip avslutad, och vi går ut med besked till de byråer som vunnit upphandlingen under augusti månad.

Värdet på uppdraget?
– Vi beräknar värdet på uppdraget till 4 miljoner kronor per år, men det är endast en uppskattning.

Så detta är inget ni ska dra in på enligt det nya sparpaketet?
– Helt allmänt råder restriktivitet så det är klart att det blir så. Värdet på fyra miljoner kronor per år är som sagt inget vi garanterar, det beror helt på vilket behov vi har.