Mats Fogelberg.
Mats Fogelberg.
Foto: Pressbild.
De senaste åren har varit oerhört tunga för pr-byrån Hill+Knowlton. De har tappat flera nyckelpersoner och kunder, vilket har gjort att intäkterna minskat och förlusterna skenat.

I september föra året tog Mats Fogelberg över som vd, och uppdraget var tydligt: att täta den läckande skutan och få ny fart framåt. Men under räkenskapsåret 2011 fortsatte miljonrullningen samtidigt som intäkterna minskade rejält.
– Detta handlar om att byrån är inne i en turn around. Att hantera de dåliga resultat som har varit under ett antal år tar tid. Vi måste få förtroendet från ett antal nya kunder, och göra ett antal organisationsförändringar. Det har varit i fokus det senaste året, säger han.

Den största utmaningen är att attrahera nya svenska kunder. Som det ser ut i dag arbetar svenska Hill+Knowlton i stor utsträckning med internationella nätverkskunder.
– Vi behöver fler svenska stora kunder och ett nytt management på plats. Några nyrekryteringar är redan gjorda och några till är på väg in, säger Mats Fogelberg.

Byrån är mitt inne i en process där de vill satsa mer på corporate communications och public affairs. Områden där de tidigare inte har varit tillräckligt starka. Det är sedan tidigare känt att de har tappat stora delar av nyckelkompetensen inom healthcare och food&beverage, och nu vill de bygga en ny profil på H+K.
– En konsultverksamhet ska gå med vinst. Det är grundprincipen. Men att göra en långsiktig förändring av en verksamhet kommer att kosta. Men det får man igen på lång sikt, säger Mats Fogelberg.

Hur många år kan ni gå med förlust innan det får konsekvenser?
– WPP och Hill+Knowlton har valt att satsa på den svenska marknaden och bygga en nordisk hub. Där är Stockholm centralt. Det finns inget annat alternativ än att finnas kvar på marknaden.

Mats Fogelberg får inte kommentera prognosen för 2012, men säger:
– Det kommer att vara en fortsatt stor utmaning att göra det här till ett långsiktigt lönsamt bolag.