Foto: Pressbild/Adidas
I juni berättade Resume.se om att Måns Ericson lämnar tjänsten som nordisk varumärkesansvarig för divisionen Originals på Adidas för toppjobbet som pr-chef för Adidas Originals i USA.

För att hitta hans ersättare har Adidas nu inlett en lite annorlunda rekryteringskampanj där de främst arbetar via sociala medier. Syftet med kampanjen ”Är du nya Måns?” är att nå personer som vanligtvis inte hittar till en sådan här annons. 

 

– Vår styrka som varumärke är vår bredd. Vi fokuserar både på sport performance och streetwear och vi behöver medarbetare som är trovärdiga inom båda områdena. Måns lever streetwear och populärkultur, vilket Originals står för. Det är därför så viktigt att hitta en person som kan fortsätta på det spåret och ytterligare stärka varumärket tillsammans med oss, säger Tina Rolén, marknadschef på Adidas.

Varför väljer ni att rekrytera på detta sätt?

– Vi tror inte att vi nödvändigtvis skulle lyckas hitta rätt person genom traditionell rekrytering utan vi tror att den befinner sig i andra kretsar.

– Jag kan inte sticka under stolen med att vi lockar till oss många sportintresserade, men vi står för mode också, och behöver därför en person som förstår sig på både sport, mode och populärkultur.

Målsättningen är att hitta en person så snabbt som möjligt, men det viktigaste är att hitta rätt person, enligt Tina Rolén.