Cateringföretagaren Mats Eriksson och branschorganisationen SHR (numera Visita) blev Årets lobbyist 2011 för kampanjen för sänkt restaurangmoms. Nu är det dags att nominera till Årets lobbyist 2012.
Cateringföretagaren Mats Eriksson och branschorganisationen SHR (numera Visita) blev Årets lobbyist 2011 för kampanjen för sänkt restaurangmoms. Nu är det dags att nominera till Årets lobbyist 2012.
Vem som blir Årets lobbyist avslöjas på ett arrangemang under hösten. Men du kan komma med ditt förslag till vem eller vilka som börs utses.

Det handlar om vem eller vilka har svarat för det mest effektiva påtryckararbetet under hösten 2011 och våren 2012.

Skicka in din nominering! Skriv gärna lite om personen eller organisationen, och vilka resultat kampanjen gett.
Skicka din nominering senast 11 september till: lobbyist@resume.se

I juryn för Årets lobbyist 2010 ingår följande personer:

Sofia Arkelsten, tidigare partisekreterare M och i dag ordförande i riksdagens Utrikesutskott.

Jan Larsson, kommunikationsdirektör Nordea. Tidigare statssekreterare hos Göran Persson.

Jenny Madestam, statsvetare på Stockholms universitet och krönikör i Expressen.

Johan Thor, commercial director GlaxoSmithKline, Årets Lobbyist 2008.

Claes de Faire, chefredaktör Resumé.

Vad är en lobbyist?
I vår definition är lobbyisten en påtryckare som försöker driva fram beslut som är gynnsamma för dem själva eller deras uppdragsgivare. Lobbyisten kan vara enskilda medborgare, organiserade intressen eller grupper såväl som ett företag. Årets lobbyist bör ha agerat i en avgränsad fråga, och dennes agerande bör ha lett till resultat, i form av politiska beslut eller direkta utfästelser om beslut.

Tidigare vinnare:
2011 cateringföretagaren Mats Eriksson och SHR, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, för kampanjen för sänkt restaurangmoms.
2010 Helene Sigfridsson (Öberg), generalsekreterare i Makalösa föräldrar för en aktiv lobbying kring de ensamstående föräldrarnas situation som bland annat resulterat i nya regler för tillfällig föräldrapenning.

2009 Allan Larsson, styrelseordförande Lunds universitet för kampanjen för att få neutronforskningsanläggningen ESS (European Spallation Source) förlagd till Lund

2008 Johan Thor, GlaxoSmithKline som genom klassisk lobbying drev fram att alla flickor i 12-årsåldern ska erbjudas vaccinering mot livmoderhalscancer.

2006 Almegas Ulf Lindberg och Irene Fällström, för kampanjen för skatteavdrag för hushållsnära tjänster

2005 Sören Sehlberg, MHF, för kampanjen för alkolås

2004 Ann-Therése Enarsson, generalsekreterare för A Non Smoking Generation, kampanj för rökfria krogar

2003 Theodor Paues, Svenskt näringsliv, kampanj för arbetskraftsinvandring

2002 Hugo Andersson, Yrkesfiskarna, kampanj mot torskfiskestopp

2001 Lars Gunnar Tannerfors, Svenska Vägföreningen, kampanj för infrastruktursatsning

2000 Anders Selin, RFSL, för genomdrivandet av homosexuella pars möjlighet att kunna adoptera

1999 Jonas Birgersson, Framfab/Bredbandsbolaget för kampanj för bredbandsutbyggnad

1998 Henrik Westander, Svenska Freds kampanjer mot vapenexport

1997 Martin Borgs, Kampanjen Rör inte min radio

1996 Helena Karlén, Ecpat – Kampanjen mot barnporr