Johan Molander (till vänster) och Daniel Bergsten, båda managing partners på Narva.
Johan Molander (till vänster) och Daniel Bergsten, båda managing partners på Narva.
Foto: Pressbild.

Förvärvet innebär att Mix blir en del av Narva som med cirka 30 medarbeare och en omsättning på närmare 50 miljoner kronor nu skall satsa på att utmana de ledande pr-byråerna i Norden.

-  Vi har ambitionen att bli en ledande byrå i Norden. Narvas fokus har legat mycket på finansiell kommunikation och medierelationer. Mix PR har ett starkt branschfokus inom medicin och hälsa samt är duktiga på medierelationer och public affairs. Tillsammans  kan vi erbjuda en bra mix av tjänster och kompetens, säger Johan Molander som är managing partner för Narva tillsammans med Daniel Bergsten. 

Hur den nya byråns erbjudande skall formuleras kommer att utvecklas succesivt men Johan Molander ser ändå medicin  och hälsa samt public affairs som två områden där man nu får en betydligt stärkt profil – och förmåga att möta en ökad efterfrågan. Byråerna har samarbetat i olika uppdrag tidigare och känner varandra väl.

- Medicin och hälsa är ett område där det finns ett stort behov av  att kommunicera och uppdragen ställer höga krav på kunskap om hälso- och sjukvårdspolitiska frågor, men också på nätverk och omvärldsförståelse. Mix Public Relations är i vårt tycke bäst i Sverige inom den sektorn

 

Med en omsättning på strax över 20 miljoner kronor på 8 anställda har Mix haft en byråintäkt per anställd på över 2,5 miljoner kronor per år vilket tillhör branschens toppskikt. Affären innebär att Narva köper 100 procent av aktierna i Mix PR men Johan Molander vill inte avslöja vad Narva behöver betala för bolaget. Affären beräknas bli klar den 1 november 2012. Mix PR tdigare ägare och samtliga anställda fortsätter att arbeta i Narva.

– Att bli en del av Narva känns spännande och positivt. Nu får våra kunder tillgång till ännu fler kommunikationsrådgivare med gedigen erfarenhet och andra kompetenser, säger Kerstin Andersson, vd för Mix Public Relations  i ett pressmeddelande.

Fakta om den nya byrån från 1 november
Namn: Narva
Antal medarbetare: Cirka 30
Omsättning: Över 50 miljoner kronor
Expertområden: Medierelationer, finansiell kommunikation, medicin & hälsa, samhällskontakter, onlinekommunikation
Byråledare och ägare: Daniel Bergsten och Johan Molander