Enligt Kulturnyheternas granskning har handeln med fejkade "gilla"-markeringar, så kallade likes, vuxit i Sverige.

Det finns mängder med sajter som hjälper företag att verka mer populära än vad de är. För en femhundralapp kan man få 300 nya likes till sitt företags Facebook-sida.

Enligt Robert Andersson, som driver sajten Facebookskolan och har undersökt frågan, finns det två sätt att gå tillväga.

– Antingen skapar man massor av falska Facebookprofiler, påhittade personer med svenska namn. Eller så bygger man in ett script i till exempel spel på nätet, där användarna måste trycka "like" för att komma till nästa nivå i spelet. Det framgår inte vad de gillar, det är dolt, säger han till Kulturnyheterna.

Vilka företagen som köper likes vill Robert Andersson inte säga. Men majoriteten är enligt honom företag inom tre branscher: marknadsföring, e-butiker och sms-lån.

Enligt Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig kan försäljningen av likes strida mot branschens självsaneringsregler. Men hon aldrig prövat saken, eftersom ingen anmälan har lämnats in hittills.

– Det låter inte korrekt. Enligt reglerna ska formulär som man använder i marknadsföringen, vilket Facebook-likes kan sägas vara, vara äkta, relevanta och frivilliga. Det verkar inte stämma in på det här, säger hon till Kulturnyheterna.

Facebook själva gick förra veckan ut och deklarade att de ska ta krafttag mot falska likes. Det kommer att göra att antalet likes, cirka 1 procent av alla likes enligt Facebook, kommer att försvinna.