Max har i flera år anlitat McCann Stockholm på reklamsidan och dess pr-del McCann Relations (tidigare Weber Shandwick) på pr-sidan.

Nu går hamburgerkedjan ut i en pr-upphandling.

McCann Relations är inbjudna, men riskerar nu alltså att tappa storkunden som man haft i fem år.

– Jag kan bekräfta att Max går ut i en pr-upphandling, säger Pia Grahn, vd på McCann Relations.

Det är er största kund?
– Ja, Max är den största kund som vi pratar offentligt om. Vi har en del kunder som inte är offentliga, säger Pia Grahn.

McCann Relations som nu sitter hos McCann Stockholm består av sex personer, inklusive vd:n Pia Grahn. McCann är börsnoterat och Pia Grahn vill inte säga något om hur det går för McCann Relations. Byrån tappar även kunderna Mr Green och Camilla Läckberg till förra vd:n Christina Saliba som tar dem med sig till sin ny verksamhet. 

Anders Forssten, marknadschef på Max, säger att det är fem byråer, inklusive McCann Relations som slåss om uppdraget.
Pitchen ska vara klar till årsskiftet. Hamburgerkedjan vill synas mer i media och i sociala medier.