I dag har den omtalade Palme-dokumentären biopremiär.
I dag har den omtalade Palme-dokumentären biopremiär.
Att Olof Palme inte lämnar någon oberörd är känt sedan länge. Mer överraskande är det genomslag som Kristina Lindström och Maud Nycanders dokumentär "PALME-älskad och hatad" har fått. Aldrig förr har en dokumentärfilm gått upp på så många biografer i Sverige. I dag har filmen premiär på 110 biografer på 91 orter över hela Sverige.

"PALME-älskad och hatad" har ambitionen att skildra såväl familjefadern Olof som politikern Palme. Upphovsmännen kombinerar bilder från SVT:s arkiv med familjen Palmes privata super8-filmer. Historien om Olof Palme berättas av de som stod honom närmast, både i och utanför politiken.

Pr-byrån StrandbergHaage har varit med i lanseringsarbetet. Byråns delägare Pelle Strandberg fick chansen att träffa den förre statsministern i sin barndom. Hans pappa Lars Strandberg jobbade som statssekreterare åt minister Ulf Lönnqvist. I familjehemmet var Olof Palme sällan ett samtalsämne. Och Pelle Strandberg menar att den ikoniserade bilden av Palme växt fram efter den där kalla februarinatten 1986.

– Det var självklart stort att träffa honom. Men Palme var en naturlig del av pappas arbete. Ikonstatusen har kommit på senare år, säger Pelle Strandberg till Resumé.

Du var själv 12 år 1986. Hur minns du mordet?
– Sorgligt, tragiskt och overkligt. En av filmens viktigaste kvaliteter är att den handlar så lite om mordet som så länge har överskuggat bilden av Palme.

Jag har personligen reagerat över planschen på biografen Grand. Har mordet på Palme påverkat era planer?
– Jag tror faktiskt att vi alla har reagerat över planscherna på Grand. Det är blandade känslor. Vi är både stolta och ser det som en hyllning till både filmen och personen. Men samtidigt kan man inte bortse från det som hänt.

Hur ser ditt förhållande till Palme ut?
– Länge bara politiskt och retoriskt men efter att ha arbetat med filmen även som inspiration hur man lever i vardagen. Han var en man med attraktion och precis som Annette Kullenberg säger i filmen så har Sverige för få politiker av den typen.

Vad säger Palme dig idag?
– Att allt är möjligt. Och att mod är den viktigaste egenskapen för den som vill påverka.

StrandbergHaage fick uppdraget av Scanbox i en pitch mot ett antal pr-byråer. Arbetsgruppen har letts av Amelie Lind och i teamet ingår Peter Frantzell och Johanna Strand. I våras tog förarbetet med lanseringen fart, vilket är väsentligt längre än vad en lansering för en svensk film brukar ta i anspråk.

Byråns strategi var att förmå viktiga personer inom den politiska och mediala att prata om filmen tidigt. Receptet blev något oortodoxt; En ofärdig film visades för extra viktiga personer inom politik och media på ett tidigt stadium. Man genomförde även punktinsatser under Almedalsveckan i Visby. En succé fanns bland scenarierna, men inte den otroliga publicitet som "PALME" har fått den senaste tiden.

Hur har ni sålt in dokumentären?
– Att det är årets viktigaste film. En film som handlar om Sverige och en tid som flytt. En film om Palme som knappt berör mordet utan handlar om politikern och personen. Sen märkte vi tidigt att super-8 materialet hade en dragningskraft utöver det vanliga, därför lyfte vi fram det.

Palme berör alltid. Hur mycket fick ni gratis?
– Ingenting är gratis. Däremot är vi tacksamma att filmen blev precis just det mästerverk som vi alla hoppades på. Det är såklart tacksamt att lansera något som berör på det sätt som den här filmen gör. Men även en bra film går obemärkt förbi om det saknas strategi och hårt arbete kring lanseringen, säger Pelle Strandberg och fortsätter:

– Ambitionen var grandios. Vi ville skapa en snackis som folk har hört talas om. Inte bara på kultursidorna och inte heller bara bland aktiva socialdemokrater. Vi ville nå överallt. I veckan gav hiphop magasinet Kingsize filmen högsta betyg. Det verkar som att vi har lyckats.

Varför blev det så här lyckat?
– Mycket på grund av det samarbetet som har funnits mellan oss, distributören Scanbox och producenten B-Reel. Ytterst är det Scanbox och Kristina Pesznecker är ansvarig för lanseringen och hon har fattat många modiga beslut. Ofta efter förslag från oss eller producenterna Fredrik Heinig och Matthias Nohrborg.

Hur många Palme-böcker har du läst?
– Inte så attans många. Utöver Henrik Berggrens bok har jag främst läst Palmes tal som finns samlade i olika böcker som "Vi ses igen kamrater" och den kanske allra bästa "En levande vilja". Om Berggrens bok är elementa för den som vill förstå Sverige så är Palmes tal motsvarande för den som är intresserad av retorik.

Varför intresserar Palme?
– Det korta svaret tror jag är att män och kvinnor med makt och stiliga kläder har en tendens att intressera folk. I Palmes fall tror jag att det var hans engagemang och modet att gå dit ingen annan vågade som gör honom ständigt aktuell.

Vad hade Palme tyckt om filmen?
– Jag är övertygad om att han skulle ha älskat att någon gjorde en film om honom och han hade varit den första att ha synpunkter på den.

Dokumentärer som gått upp på flest biografer 

1. PALME- Älskad och hatad (110)

2. Michael Jackson's This Is It (105)

3. Justin Bieber - Never Say Never 3D (74)

4. Pingvinresan (44)

5. Iron Maiden: Flight 666 (32)

6. Sicko (29)

7. Fahrenheit 9/11 (27)

8. Bananas!* (24)

9. Får jag lov - till den sista dansen? (19)

10. Så jävla metal (18)

Källa: Svenska Filminstitutet (gäller svenska biografer).

Arbetsgrupp

Regi: Kristina Lindström och Maud Nycander

Produktion: B-reel

Producenter: Fredrik Heinig och Mattias Nohrborg

Klippare: Niels Pahg Andersen, Andreas Jonsson och Hanna Lejonqvist

Musik: Benny Andersson

Distribution: Scanbox

Biopremiär: 14 september 2012