På knappt två veckor har Apples nya smarttelefon Iphone5 sålt i över fem miljoner exemplar i USA. I morgon släpps telefonen i Sverige och tusentals svenskar väntas hänga på låset utanför återföljsäljarna runtom i landet.

IDG-tidningen MacWorlds chefredaktör Anna Müller mötte en tonåring i Täby Centrum som redan klockan åtta i morse hade slagit revir utanför affären i väntan på telefonsläppet.
– Det finns väldigt många användare som blivit Apple-fantaster. Det har blivit en sort kult, jag tycker det påminner om när ungdomar nattvakade utanför biograferna i samband med att biljetterna till "Sagan om Ringen" släpptes. Iphone och Apple har skapat ett sammanhang där folk träffas. Det är mer än bara en telefon, säger Joel Westerholm.

I samband med släppet av Iphone5 kommer MacWorld att filma utanför återförsäljare i Malmö under natten. Materialet kommer att användas till ett webb-tv-reportage.

Inför den internationella releasen av Iphone5 i för två veckor sedan har spekulationerna kring telefonen fått mycket utrymme. De senaste åren har medier utanför tekniksegmentet som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet gett Apple, Facebook och teknikämnet som helhet större uppmärksamhet.
– Från mediernas håll blir intresset större och större. Vi slog klickrekord i samband med eventet för två veckor sedan och dagspressen lägger ett större fokus på teknik och de profilerade aktörerna för varje år, säger Joel Westerholm.

Varför tror du att de etablerade medierna bevakar Apple och teknik mer intensivt idag?
– De jagar klick. Det är lätt att göra nyheter kring Apple och Iphone. Telefonen har många användare i Sverige och Android är mer fragmenterat med många tillverkare.

Vilka är vinnare på mediehajpen kring Iphone5 förutom Apple?
– Återförsäljarna får en rejäl skjuts. Vi har sett att de var riktigt snabba med kampanjer direkt efter eventet i förra veckan. Hamnar man efter här blir det svårt. I andra hand är konkurrenterna vinnare eftersom konsumentnärvaron i butikerna ökar. Det här gynnar hela telekombranschen på kort sikt.