Felix Baumgartner.
Felix Baumgartner.
Foto: Red Bull.
Alla världens nyhetssajter och kanaler livesände hoppet. YouTube slog rekord när de fick över 8 miljoner tittare att se deras livesändning.

Det alla följde var 43-årige österrikaren Felix Baumgartner som med hjälp av en gigantisk heliumballong och specialbyggd kapsel tog sig till den yttre stratosfären.

Efter att ha lämnat kapseln strax efter klockan 20 på 39 000 meters höjd, föll Felix fritt 4,20 minuter och mätte 1342,8 km/h innan han vecklade ut sin fallskärm och landade säkert på jorden igen.

Officiell sponsor för hoppet var energidrycken Red Bull som hade jobbat med Baumgartner i fem år som förberedelse för hoppet.

Inför hoppet har de bland annat delat med sig av bilder från förberedelserna på Instagram där de har fått över 400 000 följare.

Red Bull kunde även  synas med sin logga på Baumgartners rymddräkt och hela projektets namn ”Red Bull Stratos” refererades flitigt av världens alla medier i går.

– Man kan bara konstatera att det här rekordförsöket intresserade väldigt många människor och att det blev en toppnyhet världen över. 8 miljoner följde sändningen på Youtube och förmodligen betydligt fler på de tv- och webb-tv-kanaler som hade tillgång till livefeeden från rekordhoppet, säger Jesper Antell, pr-chef på Red Bull Sverige.

Varför sponsrar Red Bull detta?
– Vi sysslar med att ge vingar till människor och idéer. I det här fallet har vi stöttat Felix och hans olika drömprojekt sedan 1996. Idén om att hoppa från stratosfären och bryta igenom ljudvallen var helt enkelt för bra för att inte hjälpa till att förverkliga.

Som jag förstår det har ni jobbat med Felix i många år, hur kom samarbetet till?
– Samarbetet med Felix inleddes redan 1996, då Red Bull var en av få sponsorer som stöttade extremsporter. Exakt hur det gick till den dagen vägarna korsades är dock en fråga för Felix själv.

I sociala medier har det spekulerats om det verkligen sändes live, vad säger du?
– Det skulle förvåna mig om det inte var live med tanke på de tunga, internationella medier som fanns på plats i New Mexico för att bevittna hoppet.

Något många varnade för var att Felix skulle skada sig eller till och med dö av hoppet, hur resonerade ni kring det som sponsor?
– Red Bull samarbetar med mer än 500 idrottare världen över. Många inom extremsport. Nästan alla är bäst i världen på det de gör och är människor som flyttar gränser, vilket alltid innebär en risk. Vi försöker hjälpa dem att uppfylla sina drömmar på ett så säkert sätt som möjligt - helt enkelt minimera farorna i projekt de annars skulle genomgöra på egen hand. Felix hopp har förberetts under fem års tid av det bästa och mest erfarna team som gick att hitta, säger Jesper Antell.