Över åtta miljoner människor på YouTube och flera miljoner till via olika mediers livesändningar tittade när österrikaren Felix Baumgartner lämnade rymdkapseln för ett 39 kilometer högt fallskärmshopp mot jorden.

Det blev en pr-succé för den officiella sponsorn Red Bull.

– Man kan bara konstatera att det här rekordförsöket intresserade väldigt många människor och att det blev en toppnyhet världen över. 8 miljoner följde sändningen på Youtube och förmodligen betydligt fler på de tv- och webb-tv-kanaler som hade tillgång till livefeeden från rekordhoppet, sa Jesper Antell, pr-chef på Red Bull Sverige, till Resumé i går.

Men Red Bull är inte de enda som har gynnats av tittarsuccén. Även privata återförsäljare av varumärket har tjänat på inslaget.

Ett exempel är e-handelsföretaget Fyndiq som tillhandahåller mobilskal med Red Bulls logga på. Försäljningen av dessa har sedan i fredags stigit med 20 procent, menar man, jämfört med veckan innan.

– Mobilskal är generellt populärt, inte minst sedan iPhone 5 släpptes, men det var roligt att se att just Red Bull-skalen sköt i höjden samtidigt som Felix Baumgartner gjorde det, säger Fredrik Norberg, marknadschef på Fyndiq.