Den internationella välgörenhetsorganisationen Movember har fått draghjälp av Gillette i sin strävan att få män att odla mustasch. Precis som med svenska "Mustaschkampen" används mustaschattributet som en symbol för stöd till prostatacancerforskning.

Med kampanjen passar rakjätten på att marknadsföra produkten Gillette Styler som kan trimma och styla mustaschen under hela kampanjperioden.

Den första november markerar starten för den internationella kampanjen Movember, som kommer att uppmärksammas av Gillette under hela månaden.

Bland annat genomför bolaget en intern mustasch-tävling bland de anställda på Procter & Gamble. Tävlingen kommer också att finnas på bolagets Facebook-sidor.

– Målet är att uppmärksamma Movember-kampanjen och få så många svenska män som möjligt att bli Movember-ambassadörer, eller Mo Bros. Vi börjar med oss själva på P&G, där många av oss kommer att registrera sig på movembers sajt och odla mustasch under hela november för att sprida kunskap, nyfikenhet och uppmärksamhet, säger Peter Wallentin, nordisk PR-chef för Gillette.

Den första mustaschen till Movembers ära odlades i Australien redan 2003. Det var här som mustaschen blev en internationell symbol.

Movember har som syfte att samla in pengar till prostatacancerforskningen. På kampanjsajten kan besökarna registrera med renrakat ansikte för att sedan låta mustaschen växa fram under kampanjmånaden. Det går också att göra enskilda donationer.

– Syftet med Movember är att göra en skillnad för mäns hälsa. Detta nås så klart tack vara insamlingar och donationer men grundtanken med kampanjen är att skapa uppmärksamhet, sprida kunskap samt nya Mo Bros. Det viktiga är att sticka ut och skapa synlighet, säger Peter Wallentin.

Gillette har nyligen lanserat kampanjen Master Your Style på Facebook i både Danmark och Sverige. Tävlingarna, diskussionerna, och stylingtipsen får nu en extra dimension med ett ökat fokus på mustascher.