Linda Waxin
Linda Waxin
Foto: Johannes Helje
Berghs samverkar sedan tidigare med den digitala reklambyrån R/GA inom
sitt program för internationell studentpraktik. Det nya partnerskap
med den globala PR-byrån Edelman riktar sig till PR-intresserade
kreatörer, oavsett utbildningsprogram.

Enligt Lotta Saxe, Head of Customer Relationship Management på Berghs, är detta en del av skolans satsning på PR, som blir allt viktigare i
den internationella kommunikationsvärlden.

– Till att börja med innebär programmet sex till åtta platser men
tanken är att samarbetet ska utvecklas för att så småningom inkludera
kontor i ännu fler städer.

Kreativitet är Edelmans huvudfokus internationellt och då är nyckeln
att hitta de riktigt stora talangerna.

– För oss innebär det här samarbetet ett inflöde av
kreativitetstalang. Intresset bland mina internationella kollegor är
stort.  Svenska studenter är eftertraktade utomlands då den svenska
kulturen av kreativ marknadskommunikation är välkänd och anses både
nytänkande och inspirerande, säger Linda Waxin, General Manager på
Edelman Stockholm.

Studenterna kommer att väljas ut på en casedag i maj under ledning av
David Fine, Head of Creative Network på Edelman. Byrån medverkar även på Berghs Career Day på lördag.