Eurovisions logotyp och Ica-reklamen
Eurovisions logotyp och Ica-reklamen
Foto: Bilden är ett montage

Tävlingens exekutiva producent, SVT:s Martin Österdahl, är nöjd med att ha tecknat ett samarbetsavtal med Ica som blir tävlingens tredje nationella sponsor.
– Ica är en drömpartner, säger Martin Österdahl till Resumé och fortsätter

– Kedjan är en stor och viktg del av svenskarnas vardag precis som SVT. Det handlar om en väldigt stor institution. De har uttryckt en vilja att berätta historien om Eurovision och tillföra pengar till projektet. De delar också våra värderingar kring projektet. Att Sverige öppnar upp dörrarna för Europa.   

Med samarbetet får Ica exklusiva rättigheter att använda tävlingens logotyp (Utvecklad av Happy F&B) och grafiska plattform.  Avtalet löper mellan den 7 mars 2013 och 26 maj 2013 och innebär att Eurovision Song 2013 kommer att exponeras i Ica:s butiker och marknadsföring. 

Hur kommer Ica att synliggöra Eurovision Song Contest?
– Genom att de har exklusiv tillgång till tävlingens logotyp och grafiska plattform så kommer tävlingen att uppmärksammas både in-store och i den externa marknadsföringen. Vi är väldigt nöjda att Ica valde att inleda ett samarbete. De är kräsna, ger sig inte in i vad som helst och är väldigt skickliga på att hitta nya vägar för sin kommunikation.  

I finansieringsmodellen för Eurovision Song Contest är sponsorskapet, enligt regelverket, begränsat till ett fåtal aktörer. Sedan tidigare är Isadora och Tetra Pak nationella partners för Eurovision Song Contest i Malmö 2013. Medan Schwarzkopf och Teliasonera är internationella sponsorer.