Forsman & Bodenfors kreativa chef, Filip Nilsson, värderar Guldägget högst av alla tävlingar.
Forsman & Bodenfors kreativa chef, Filip Nilsson, värderar Guldägget högst av alla tävlingar.
Foto: Pressbild.
DDB Stockholm har varit den starkast lysande stjärnan när det gäller nomineringar i Guldägget under de senaste tre åren. Men inför årets Guldägg har det skett lite av ett tronskifte.

Forsman & Bodenfors har hela 23 nominerade bidrag, medan DDB Stockholm ligger på elva sådana:
– Om man ser till våra internationella tävlingar tycker jag att 2011 har varit ett av våra bästa år någonsin. Nu har vi hela 15 kunder som är nominerade till Guldägget. Det visar på en rejäl bredd och känns jättekul, säger Filip Nilsson, kreativ chef för Forsman & Bodenfors.

Han berättar också att han tycker att det kändes riktigt bra då man lade sista handen vid inskicken till tävlingen.

Han tycker ändå att det viktigaste är om bidragen håller hög kvalitet. Det vill säga om om F&B har flest nomineringar eller ej är av underordnad betydelse:
– Det bryr vi oss inte så mycket om, utan vårt mål är att vara i världsklass, säger Filip Nilsson.

Här placerar han Guldägget allra högsta av alla tävlingar.

Dels för att det är i Sverige som byrån har de flesta av sina kunder, dels för att det blir ganska ihåligt att ha en målsättning att vara i världsklass om man inte ens presterar bra på sin egen hemmaplan:

– Det är klart att en internationell tävling som Cannes är viktig för vår marknadsföring utomlands, men jag ser nog ett guldägg som allra viktigast, medan ett Cannes-lejon mer är grädden på moset, säger Filip Nilsson.