– Då känns det rätt att stoppa tv-reklamen. Det viktigaste just nu är att vara ute och möta kunderna i butikerna och berätta hur de ska vara trygga med våra butiker, säger Magnus Wikner till Resume.se.

Enligt honom planerar man inte att göra om reklamen för att hantera köttfärsfrågan. Ett alternativ hade kunnat vara att göra som Skandia, som tog in en gris med ”ryktet” målat på sidan i reklamfilmerna.

– Vi har inga sådana planer. Vi måste också komma ihåg att ICA-familjen är 1 400 handlare i samverkan kring ett varumärke. Här är det fyra handlare som har brutit mot lagen, säger Magnus Wikner.

Vad säger du om att Uppdrag Granskning använde er reklam i programmet?
– De hade vår tillåtelse till det och vi skickade över filmerna. Det är vår generella inställning att vara så öppna som möjligt, det fanns ingen tvekan från vår sida. Vi har ett så starkt och välkänt reklamkoncept så vi vill ha med det även i de här sammanhangen.

Vad säger du om Hans Mosessons medverkan på slutet?
– Jag tycker att på ett väldigt bra sätt uttryckte det vi alla på ICA, och kunderna, känner och tycker, det var jättebra.

Om det är bra, varför låter man inte ICA-Stig säga samma sak i en film?
– Ja, några sådana planer har vi inte.