Bengt Tideström. Foto: Andreas Elgstrand

Gumaelius Annonsbyrå startades 1876 av Sofia Gumaelius, en av de drivande krafterna i Fredrika Bremer-förbundet och en framträdande feminist.

Förmodligen är Gumaelius Annonsbyrå världens äldsta reklambyrå. Den är i alla fall Sveriges äldsta.
Byråns historia speglar också feminismens födelse. Under de första åren arbetade enbart kvinnor på byrån, tills en springpojke som fyllde femton fick fortsätta arbeta med villkoret att alltid bära långbyxor som dolde hårväxten på benen.

När Sofia Gumaelius dog 1915 hade hon drivit byrån i nästan 40 år. Under tiden hade den vuxit till ett mindre imperium. Ändå skulle Gumaelius bli än mer inflytelserik under svensk industris storhetstid på 50- och 60-talen.

Byrån hade då kontor i nio nordiska städer, med diversifierade verksamheter. Man drev förlag, mediebyråverksamhet och var den tredje största reklambyrån i Sverige, med en omsättning på 100 miljoner kronor och 250 anställda.

När Bengt Tideström anställdes vid 1970-talets början hade trenden redan vänt.
Han rekryterades som projektledare från Åhlén & Åkerlunds Förlag.

– När jag kom in hade det redan börjat gå dåligt, säger Bengt Tideström.
Evert Ståhl (som var ny vd) hade startat en rad nya verksamheter, men man var inte rustade för den nya tiden. När provisionssystemet försvann hade man en tung byråkratisk organisation och avvecklingen av flera verksamheter gick för långsamt, minns han.

Nätverket splittrades och Bengt Tideström köpte loss Stockholmsbyrån, den enda som behöll Gumaelius namn.

Under 1980- och 1990-talen hade Gumaelius uppdrag för flera myndigheter. Mest minnesvärt var arbetet för Statens fastighetsverk som Bengt Tideström jobbade med under många år.

– Det finns många i branschen som har en snobbig inställning till att jobba med myndigheter, men jag tyckte att de hade ett intressant kommunikationsproblem, samtidigt som det var en viktig produkt.
1998 lämnade han byrån för att fortsätta på egen hand, som konsult. Efter ett par år började det gå dåligt för Gumaelius.

– Varför vet jag inte. Men när Gumaelius gick i konkurs 2003 ringde jag upp konkursförvaltaren och köpte tillbaka namnet, berättar Bengt Tideström.

Loggan, ett gem böjt till ett g, med 80 år på nacken följde med i köpet.
Nu är det upp till vem som helst att slå en signal till Bengt Tideström om inte Gumaelius slutligen ska försvinna. Sveriges äldsta reklambyrå kanske inte finns längre, men arvet går att föra vidare. Bengt Tideström vet vem han helst skulle sälja till:

– Det skulle vara väldigt kul om en tjejbyrå ville ta över namnet. Det är ändå en av Sveriges tyngsta feminister som startade byrån.

Hur mycket levde Sofia Gumaelius kvar i byrån under den senare delen av 1900-talet?
– Inte så mycket, tack och lov. Hon var en väldigt dominant och auktoritär person, ingen ledare för den platta organisation som vi hade.

– Däremot hade hon några tankar som jag verkligen kan sympatisera med. Hon talade om ärlighet och sanningsenlighet som är nödvändig i reklam. I dag verkar det vara viktigare att uppmärksammas än att kommunicera, tyvärr.

Känns det vemodigt nu?
– Lite, men jag har haft tre år på mig att trappa ned. Och jag har gjort det genom att dra ner på antalet uppdrag, så jag inte lagt ner mindre energi på dem jag har kvar. Nu ska bolaget likvideras – vilket hemskt ord det är egentligen!