Det är Kungliga Hovstaterna som meddelar att prinsen vunnit en prestigefylld designtävling i USA. Prins Carl Philip deltog i en tävling där studenterna vid Rhode Island School of Design skulle utforma en ny grafisk profil för museet Martha’s Vineyard Museum.

Och han vann, med en logotyp som består av en stiliserad fyr i svart med vita strålar som skiner i två riktningar.
Till Kungahuset.se säger prinsen att han blev glad och stolt över priset.

– Jag valde att använda en fyr och utveckla den som logotyp för museet. Det kändes naturligt att använda en fyr och dess starka ljusspridning i bildspråket för upplysning och informationsspridning, säger Prins Carl Philip till Kungahuset.se.

I tävlingsbidraget utvecklar han sitt resonemang kring valet av logotyp:

”Två starka ljusstrålar, som skiner i motsatta riktningar, symboliserar museets duala funktion av upplysande av historien och vägledande mot framtiden.”

Färgalternativen till loggan och typsnitten (Scalafamiljen) är inspirerade av sjöfartsflaggor, havet och himlen.