– Hade jag varit vd på Mindshare i dag så hade det här aldrig hänt. Jag hade aldrig tillåtit att Forsman & Bodenfors hade skickat in ett eget bidrag utan att vi hade fått vara med. Absolut inte i mediakategorin, säger Niclas Fröberg som är den svenske juryrepresentanten i kategorin media.

Varför hade du inte tillåtit det?
– Därför att det är i mediakategorin. Antingen gör man det tillsammans eller så får man tävla med två bidrag.

Niclas Fröberg arbetade tidigare med AMF pension-uppdraget fram till sin avgång som vd på Mindshare 2006.

– Jag vet att det här bidraget inte är inlämnat ihop. Men det här jobbet är resultatet av ett teamwork mellan byråerna och jag hoppas verkligen att det kommer fram att det är Mindshare som har varit med och jobbat med det här i ett antal år.

Är Mindshare och deras nuvarande vd Robert Brink blåsta på ett Grand Prix idag?
– En sådan här dag ska man alltid tänka i positiva termer. Man måste komma ihåg att Forsman & Bodenfors har gjort det kreativa arbetet bakom kampanjen. Men jag vet att Mindshare har varit med för att få ihop det här bidraget.

Grand Prix-kampanjen för AMF vann ett guld i Stockholm Mediaweeks stora tävling. Då stod Mindshare som avsändare men mediebyrån hade varit noggranna med att ta med Forsman & Bodenfors i anmälan.

Röstade du själv på AMF i Cannes?
– Ja, absolut. Jag såg inga problem med att det var min tidigare kund. Reglerna är glasklara, man får inte rösta på ett uppdrag som det egna nätverket har. Idag arbetar jag på United Media Nations. Det här gjordes ett år efter att jag lämnade Mindshare, säger Niclas Fröberg.

På Mindshare var man länge ovetande om Grandprix-vinsten i Cannes. Projektledaren Leif Sorte på Forsman & Bodenfors ringde inte till Mindshare för att berätta om den exceptionella framgången.

– Nej, Mindshare kommer inte ner till Cannes. Inte med oss i varje fall. Jag har inte pratat med Mindshare, säger Leif Sorte, projektledare på Forsman & Bodenfors.

I mediebyråbranschen har Mindshares delaktighet i kampanjen varit självklar.

Mindshares Sverige-vd Robert Brink har rest till USA på pappaledighet. Kvar i Stockholm finns tillförordnad vd Björn Jutendahl. Han är kritisk till hur Forsman & Bodenfors hanterat vinsten.

– Det var meningen att vi bägge skulle vara med och tävla. Vi har gjort ansökan till Cannes Lions ihop. Jag kan inte svara på varför inte vi är med nu och delar på vinsten.

Har du undersökt varför?
– Jag har haft en diskussion med en projektledare på Forsman & Bodenfors. Han vet inte heller vad som stod i ansökan till slut. Det känns lite tråkigt för oss. Jag kan konstatera att vi bägge har varit delaktiga.

Läs mer i dagens pappersutgåva av Resumé.