Kampanjen startar den första juli och pågår en månad. Den 32 juli infaller bonusdagen. Huvudmedia i kampanjen är sajten cancerfonden.se där besökarna kan köpa tid. Varje sekund kostar 20 kronor och totalt hoppas Cancerfonden att sälja 86 400 sekunder. Intäkterna går sedan till forskning.

Målet med kampanjen är att få folk att reflektera över hur mycket en extra dag är värd. Kampanjen bygger på vittnesmål från flera personer som fått diagnosen cancer.

Marie Hammargren, kommunikationschef på Cancerfonden, berättar om satsningen.
– Människor som fått en cancerdiagnos är ofta väldigt bra på att värdesätta livet. Och de som blivit frisk­förklarade upplever ofta att de fått en extra bonusdag. Genom att ge alla en bonusdag i sommar vill vi få alla att stanna upp och faktiskt ställa sig frågan vad en extra sekund, timme eller dag egentligen är värd.

Kampanjen är framtagen av Waters Widgren/TBWA i samarbete med Starring, Prime och Stutterheim. Mediebyrå är Maxus.
Kampanjen kommer att gå rikstäckande och sajten kommer att marknadsföras med hjälp av print, stortavlor, dr, banners och radio.

Förutom att köpa tid på sajten kommer besökarna också att kunna berätta om hur de värdesätter livet.
– I bästa fall kan bidragsgivarnas berättelser faktiskt bli ett tidsdokument över sommaren 2008, och i sämsta fall blir det bara en otroligt spännande anslagstavla, säger Marie Hammargren.

Lyssna på radioreklamen