Tre av annonserna i sommarkampanjen.

Årets sommarkampanj från pocketförlaget syftar till att bygga flera olika delar, dels ska kampanjen sälja böcker, dels ska den lyfta fram författarna och dels stärka förlagets varumärke.

Enligt reklambyrån Ruth är det idag ganska lätt att sälja pocketböcker. Böckerna är billiga och försiggås av spontana beslut. Därför lägger byrån nu extra fokus på författarna.
– I kampanjen har vi valt att "terrorisera" bilderna på författarna på olika sätt, dels för att lyfta fram boken och handlingen, dels för att väcka nyfikenhet, dels för att lyfta fram författarna. Sen vill vi såklart visa att Månpocket jobbar med de främsta författarna också, säger Johan Wendborg, projektledare på Ruth.

Kampanjen kommer att gå rikstäckande utomhus under ett par veckor. På annonserna syns bland annat Camilla Läckberg på en bild som någon skrivit ”tyskjävel” över, Johan Theorin som försvunnen sexåring och Alexandra Pascalidou som taxichaufför.

Månpocket

Byrå: Ruth
Arbetsgrupp: Johan Wendborg projektledare, Fredrik Claesson ad, Johan Danneman copy, Ninna Lakso produktionsledare, Anders Nilsson final art