Kampanjen kommer att synas i print i City, Metro, Dagens Nyheter och i Svenska Dagbladet. Dessutom har flera av Myrornas lådor klätts in med kampanjmaterial.

Målet är att lyfta fram att Vällingby City har fler värden än de rent kommersiella. Enligt reklambyrån Ruth, som står bakom idén, ska kampanjen kännas som ”Folkhemmet 2.0”.
  – Nu har nytt mode kommit till butikerna. Istället för att bara promota shopping och ytterligare shopping lyfter vi fram något mer. Under de här veckorna som kampanjen pågår kommer Myrorna att finnas inne i centrum och förhoppningsvis kommer de finnas kvar där även efter, säger Anders Granberg, ad på Ruth.

Uppdragsgivare är Svenska Bostäder som äger Vällingby City. Det är också Svenska Bostäder som betalat för hela kampanjen.

– Annons erna pekar på utbudet. Det är en kombination av bild och text som förhoppningsvis får folk att läsa vidare. Sedan har vi designat tre till fyra lådor från Myrorna och dessutom försett dem med en funktion som göra att varje gång man öppnar lådan så aktiveras applåder. Det blev rätt effektivt, säger Anders Granberg.

Har ni på byrån själva skänkt byxor till myrorna?
– Jag ska dit imorgon och föregå med gott exempel.

Svenska Bostäder (Vällingby City)

Byrå: Ruth
Arbetsgrupp: Johanna Jernbäck projektledare, Mattias Brandt strateg, Carina Ceder produktionsledare, Anders Granberg ad, Johan Danneman, Johan Fredrikzon cw, Camilla Berg grafisk form/original
Foto: Waldemar Hansson