Printannons från nya kampanjen.

Forsman & Bodenfors har jobbat med det nya reklamkonceptet för Tele2 sedan i somras. Idag rullas det ut. Grunden är en robot i form av ett får, det ”streetsmarta” fåret Frank, som nu blir bolagets nya talesperson.

– Vi har känt ett behov av att fylla Tele2 med lite mer. Vi kom in på marknaden en gång i tiden för att pressa priserna och vara en utmanare. Den positionen vill vi ta tillbaka lite grann. Vi började med att titta på orden och lekte lite med dem. Vi utgick från ”cheap och sheep” och landade i fåret Frank och payoffen ”born to be cheap”, säger Thomas Ekman , marknadschef på Tele2.

Bakom fåret, som är en robot, står samma personer som gjorde dinosaurierna till filmen Jurassic Park.

– Det var viktigt att det verkligen var kvalité så vi vände oss till de bästa i LA, säger Ekman.

Fåret Frank.

Senast Tele2 hade ett övergripande reklamkoncept var åren 2004-2007. Då jobbade de med ”Big Bill och small Bill”. Även då handlade konceptet om en lek med ord. Nu blir fåret Frank navet i det nya reklamkonceptet. Frank kommer att återfinnas i all kommunikation, från butiksmaterial till filmer, print och på webben, och konceptet lanseras under en presskonferens som Frank ska hålla idag, onsdag, på företagets hemsida.

Reklamkonceptet ska lyfta fram pris och kvalitet. Ikväll rullar de första filmerna ut och imorgon bitti släpps printkampanjen risktäckande.

– ”Big Bill och small Bill” blev väldigt framgångsrikt och det slutade med att konceptet fanns på nästan alla marknader där vi finns. Totalt tror jag att det fanns i drygt 20 länder. Ja i alla länder utom Frankrike där namnet Bill inte fungerade. Förhoppningsvis kommer det här att bli lika populärt. Redan nu finns planer att ta det till Holland och Norge men första ska vi titta hur det går i Sverige, säger Thomas Ekman.

Vad har ni för målgrupp? – Det blir väldigt brett. Vi satsar på alla från 15 år och uppåt.

Vad hoppas ni att folk ska tänka när de ser kampanjen? – Att det är roligt att vara kund hos Tele2. Målet är att nå nya kunder men också att ge mervärde till dem som redan är kunder, säger Ekman.

Vad har det nya konceptet kostat? – Jag vill inte nämna en siffra men reklam är inte det billigaste. Men det lönar sig. Om man gör något riktigt bra som höjer kvalitén så får man tillbaka det. Sedan Bill har vi testat lite olika saker och de har fungerat extremt bra men det var dags att ta fram ett koncept som håller lite över tid.

Förhoppningen är att det nya konceptet ska hålla minst en två till tre år.

Hur ser du på konkurrensen från de andra aktörerna? – Det är alltid roligt att tävla. Telia har visserligen flest kunder men det är en otroligt spännande tid på marknaden just nu. Det är inte längre viktigast att vara störst totalt sett utan att vinna i just det segment som du siktar in dig på. Det är viktigt att vinna grupper och där är vi alla med och slåss.