Kampanjen, som startar idag onsdag, kommer att gå rikstäckande. Den är ett samarbete mellan Röda Korset och klädkedjan.

– Vi har gjort en bred och mångfacetterad julkampanj till förmån för Röda Korset. Vi har fört en dialog med dem ett tag och har även tidigare gjort en del projekt ihop. Den här lösningen kändes som en bra återkoppling till julen samtidigt som det visar på våran bredd som klädföretag, säger Joakim Holmstrand, marknadschef på MQ.

Kampanjen kommer att synas i tv, print, utomhus, webb, butik samt i kundklubben. Kampanjperioden är fram till jul.

Artisterna i kampanjen, Nina Persson, Darin, Dolph Lundgren, Andreas Wilson, Conny Blom, Wille Crafoord, Dogge, Lazee, Verner från Autopilot Society, Marie Serneholt, Jessica Andersson, Sofia Talvik, Fanny Hamlin, Ana Diaz, Rebecka från The Models och Anette Qviberg Lundgren, sjunger tillsammans till Supertramps hit ”Give a little bit”.

Musiken kommer att gå att ladda ner och det är den som Joakim Holmstrand hoppas ska inbringa pengar. Intäkterna från singeln går till Röda Korset.
– Nedladdningen var det som sålde bäst förra året då vi hade Måns Zelmerlöw och Agnes Carlsson. Vi hoppas på samma respons i år.

Vad är målet med kampanjen?
– Att skapa intresse och känsla för MQ. Julen är en tid då många handlar presenter till nära och kära men det är också tiden att göra något för andra. Därför känns samarbetet med Röda Korset som en bra extension.

Kampanjen är framtagen av Catt och Co. För regi svarar Jonas Åkerlund. Totalt har det gjorts nio olika filmer.



MQ

Byrå: Catt och Co
Arbetsgrupp: Catt Olsson cd, Claes Britton copy, Peter Györki strateg,  Desirée Mozart projektledare, Paula Uotila original   
Produktionsbolag: Renck Åkerlund Films
Regissör: Jonas Åkerlund
Producent: Eva Tempelman
Foto: Erik Sohlström
Musikproduktion: Jonas von der Burg
Post production: The Chimneypot
Mediabyrå: Vizeum
PR-byrå: Micael Bindefeld AB