Helena Westin. Foto: Aftonbladet.

DDB:s Niclas Melin säger så här efter beskedet om att Pia Grahn Brikell lämnar Reklamförbundet för Storåkers:
– Goda nyheter, fast tråkigt. Pia har betytt mycket för branschen. Men vem ska ta över henne…Helena Westin skulle göra ett bra jobb. Hon har den rätta glöden och bred erfarenhet från både kundsidan, byråsidan och mediesidan. Det är svaret om jag får fem sekunder, säger Niclas Melin. Hon har helt rätt glöd inombords och en duktig ambassadör och ledare.

(Helena Westin var vd på reklambyrån Paradiset, som blev grunden för DDB. Numera är hon chef för Rörlig Bild Sverige på Aftonbladet, reds anm).

Joakim Landin på Garbergs vill inte nämna någon önskekandidat.
– En driven person som kan skapa opinion och debatt behövs, någon som kan argumentera för nödvändigheten. Det är särskilt viktigt i de här tiderna eftersom det är det första man drar ner på när läget är som det är i samhället idag. Att man fortfaraden 2009 inte har lärt sig att det är i svåra tider man verkligen behöver bygga varumärke är konstigt. Men jag måste fundera lite till på ett namn, säger Joakim Landin.

Åkestam Holst:
– Oj oj, ett namn, det har jag inte tänkt på än. Har inget bra förslag på rak arm. Pia har en väldigt stark egenskap och det är att älska reklam. Förbundet skulle må bra av att driva frågorna starkare mot näringslivet. Det är kul och viktigt att tävla men det finns fler funktioner som är viktiga att lyfta fram, som kommunikationens roll i näringslivet, speciellt om vi nu går mot sämre tider. Att förbundet försvarar kommunikationens plats i budgeten, om man säger så, säger Göran Åkestam.
Vill du se en person från branschen eller utifrån?
– Viktigare att det är rätt person än vad den personen har för bakgrund.

Från Valentin & Byhr nämns Carola Määttä och samma kandidater som var aktuella för ordförandeposten 2008.
– Kul utmaning för Pia, jätteroligt, Hon har gjort ett fantastiskt jobb och hon är som klippt och skuren för tjänsten. Vi behöver någon som sätter ljus på våran bransch och vad vi åstadkommer för våra kunder och samhällsnyttan, vi förtjänar en mycket större plats i media än vad vi haft hittills. Ska jag spåna fritt så tycker jag att Carola Määttä skulle vara ett alldeles utmärkt namn, säger Ulrika Liss-Daniels.

– Bland dem som vi pratade om för ordförandeposten i Sveriges Reklamförbund finns också många som skulle passa som vd. Men eftersom jag suttit som ordförande i valberedningen vill jag inte nämna några namn. Men det finns många i den gruppen som känns aktuella. I övrigt tycker jag att Pia har gjort ett fantastiskt jobb. Hon har lyft fram de viktiga frågorna och det är synd att hon slutar, säger Magnus Valentin, styrelseordförande. Han tillägger.
– Det finns några nyckelfrågor som känns viktiga att fokusera på i framtiden. Den nya vd:n bör jobba för en breddning av förbundet på ett tydligt sätt, se till internationaliseringen det vill säga att hjälpa till att marknadsföra svensk reklam utåt och att föra fram reklamens roll och inverkan till näringslivet, visa den nytta vi gör. Det är både en vd och en ordförandes roll att föra fram de här frågorna.

Forsman & Bodenfors:
– Ingen aning. Pia har gjort ett fantastisk bra jobb för förbundet och även om jag tycker att det är tråkigt att hon lämnar tjänsten så önskar jag henne lycka till i sitt nya jobb. Jag förstår att hon vill ha nya utmaningar. Men ett namn, det får jag fundera lite mer på, säger Erik Sollenberg.

Ogilvy:
– Jag sitter i valberedningen för Sveriges Reklamförbund och kan dessvärre inte uttala mig, men jag har ett antal önskekandidater. Det känns som en rolig utmaning och ett spännande nästa steg för Pia, säger Carola Määttä.
Vilka egenskaper bör den nya vd:n ha?
– En stark personlighet och diplomat men med hårda nypor när det behövs. En vd som kan driva debatt och ha förståelse för de olika kanalerna i förbundet och samla trupperna framförallt i lågkonjunktur.

Michael Storåkers, som är den som berövar Reklamförbundet dess vd nu, vill inte spekulera i namn.
- Men jag har fullt förtroende för att Reklamförbundets styrelse kommer att hitta en person som kan kommunicera till Sveriges näringsliv varför reklam är viktigt, säger han.