”Snickers sucked already but now its full on hate” står det i en Youtube-kommentar under en reklamfilm för Snickers som BBDO i Mexiko har gjort. (se den nedan)


Filmen är en ogenerad, men mindre bra, kopia av kultstämplade klassikern Fully Flared, som sponsrades av skateboardskon Lakai, och regisserades av Ty Evans och Spike Jonze.

Fully Flared är ett heligt dokument inom skateboardkulturen. Därför har Snickersfilmen skapat upprörd stämning vid ramper och skateboardparker.
– Jag gillar Snickers och hade uppskattat om Snickers hade involverat sig inom skateboarding. Men BBDO har orsakat företaget oreparerbar skada, säger skateboardproffset Steve Berra till reklambloggen Agency Spy. (se Fully Flared nedan)
 

Därför är det något förvånande att JWT UK nu gjort om BBDOs misstag. I en ny reklamfilm för ”bubbliga” chokladen Aero, ägd av Nestlé, har byrån plankat av en annan, mindre legendarisk, skateboardfilm. 2007 gjorde Dave England, oklart om det är England från Jackass, en film där han skejtar i hundratals turkosa ballonger. Filmen har knappast blivit en klassiker men är någorlunda känd. (se den nedan)

I JWTs kampanj för Aero, som ska kosta 90 miljoner kronor, enligt Guardian, är idén med skateboard i ballonger kopierad rätt av. Enda skillnaden är att Aeroreklamen använder bruna ballonger. Kommentarerna i skateboardtidningen Trasher Magazine är indignerade.

Ironiskt nog är Aerofilmen regisserad av Ty Evans som alltså gjorde Fully Flared som i sin tur plankades av BBDO. (Se JWT:s film nedan)